Бързия скок в дълбоките води на дистанционното обучение

Трите важни стъпки които не успяхме да направим преди скока в Корона-обстановката

Автор: Анелия Александрова / 26.04.2020

След първоначалния шок, че света ни се обърна с главата надолу и икономиката ни се сгромолясва, усещането че сме като във вакуум започва да се измества от едно ново ежедневие с напасване и изобретателност.

Бърза реакция и изобретателност бяха двата най-важни фактора при скока в дълбоките води на дистанционното обучение. Няма време за анализ на процеса или преструктуриране, пък и всички с нетърпение очакваме "нещата да си дойдат на място" по старому.

Защото всички някак си сме изморени

Учителите – от адаптирането си към онлайн уроци.

Родителите – от ролята си на домашен учител.

Децата – от непосилни самостоятелни задачи.

Нещата по новому

Моментната обстановка ускори възприятието и убеждението, че електронното обучение и за в бъдеще ще има все по-голямо място в образованието. Но сякаш общата настройка все още е, че ученето от вкъщи е само временно.

Според мен има много причини да започнем да приемаме онлайн обучението за равностойно на ученето в класната стая (и тъй като предполагам, че някой тук свъсва или повдига вежди, моля прочетете по-нататък). Две важни от тях са:

  1. Постоянен достъп до необятни учебни ресурси
  2. Бъдещето принадлежи на поколения, за които първата среща с приказката е на екран, а не на хартия, и за които не е странно да си чатат по телефона, макар да седят един срещу друг :)

Но това също означава, че е време да създаваме дистанционно обучение, което не отстъпва на това в класната стая. И да използваме всички предимства на новите технологии за да улесняваме и подобряваме процеса на учене.

Защото дистанционното обучение не е само преподаване чрез онлайн видео уроци.

То изисква силна връзка между учител и ученик. Създаване на отношения, заради които добрия учител се помни за цял живот. Комуникация и социална среда, в която учениците да учат заедно и да се мотивират взаимно, а учителите да ги насочват и ръководят в процеса. 

Така както в класната стая, и при дистанционното обучение е необходимо учителя да има поглед върху прогреса на всеки един ученик и възможност да подхожда индивидуално. А учениците - да усещат, че не са сами в процеса.

Какво не успяхме да направим преди да скочим в дълбоките води на дистанционното обучение?

  • Да се научим да плуваме добре
  • Да си подсигурим спасителната лодка
  • Да си надуем пояса

С други думи - не успяхме да се подготвим.

Плуването като в собствени води

изисква да приемем новите технологии като собствени води. Да ги познаваме и да придобиваме опит с тях. Но най-вече да имаме план как да ги използваме за да правим учебния процес по-лесен и по-ефективен. 

Защото не става въпрос само доколко сме технически подготвени, а най-вече как с помощта на техниката да можем да прилагаме силните педагогически методи в ученето, когато връзката е онлайн.

Тази връзка е не само във прекия видео урок, но и в процеса след това, когато ученика трябва да разбере и приложи преподаденото в урока. Тук някои успяват да плуват, някои потъват, а някои "са под вода". Защото ученето е труден и индивидуален процес, който трябва да продължи и след като онлайн връзката е прекратена.

Но при бързия скок нямаше време да координираме какво прави едната ръка, докъто другата загребва, че да можем да заплуваме. Да планираме учебен процес с момощта на електронни материали, онлайн учебни дейности и новите технологии, чиито избор стана до голяма степен хаотично. И за много дистанционното обучение се изразява само и единствено във видео уроци.

Трябваше бързо да се спасява положението и без да се планира спасителната лодка.

Спасителната лодка

Характерно за дистанционното обучение е, че то изисква планиране и много по голяма подготовка на учебния процес от страна на учителя. Затова пък дава голяма гъвкавост при ученето, тъй като има възможност да се автоматизират някои функции, което освобождава време за учителя да се заеме с най-важното: прогреса на всеки отделен ученик. Така процесът не се прекъсва или прехвърля при родителите в къщи.

Една добра учебна платформа е лодката, може да спомогне дистанционното обучение да е ефективно и да се постигат по-големи разстояния по вълните на знанието.

При една добра учебна платформа има възможност да се продължи пряката връзка между учител и ученик, дори и след като видео урокът е приключил - чрез онлайн учебни дейности (задания, упражнения, тестове, работа по проект, съчинения и други), в които комуникацията е от решаващо значение. Вместо ученика да се оставя сам на себе си или да се прехвърля на родителите. С помощта на техниката и автоматизиране на някои функции, общуването в учебните дейности може да се улесни, така че учителя да се фокусира върху своя педагогичен подход, вместо да използва времето си например за изпращане на материали по имейли до всеки отделен ученик. Учителят може например да планира и подготви една задача така че, тя автоматично да бъде представена на ученика, след като ученика е прочел определен урок. Учителят получава автоматично известие кога ученикът се е запознал с материала, кога е завършил задачата, самото решение и има възможност да даде оценка, която автоматично се изпраща на ученика заедно с евентуални забележки и коментари.

Друго предимство на една добра учебна платформа е, че регистрира всички индивидуални учебни активности и резултати, и предоставя поглед за учебния процес при всеки отделен ученик. И това е също толкова важно колкото погледа на учителя в класната стая!

И това е още една от причините заради които дистанционното обучение не се състои само от видео уроци. 

Спасителният пояс

В създалата се ситуация родителите се заеха да надуват спасителния пояс. Включват се в ученето доколкото и както могат. И това не е лесно, особено ако трябва да работят от вкъщи.

Наличието на добри и добре систематизирани електронни учебни материали за упражнения и самоподготовка, които да имат елементи на интерактивност и социално общуване, би направило ученето в къщи ангажиращ и лесен самостоятелен процес. Но засега повечето от електронните учебни материали са най-вече във форма на онлайн PDF-файлове, понякога трудни за четене и разбиране, понякога само илюстративни тъй като се очаква учителят да предаде информацията и знанията. Затова и родителите трябва непрекъснато да са надвиснали над учебните материали заедно с децата.

Ако очакваме от децата си сами да могат да се справят със самостоятелни учебни занимания при дистанционното обучение, трябва да им предоставим такива учебни материали и занимания, с които те действително да могат да се занимават самостоятелно. Материали, с интерактивно съдържание, което да напътства с добро представяне на информацията и насочва към правилните решения. И при които децата  да могат да напредват сами без непрекъсната нужда от родителската помощ.

Да-а, всичко това изисква време. Но си заслужава да побързаме с добрата подготовка на едно добро дистанционно обучение. 

Защото извода от създалата се ситуация е, че сме страшно уязвими в изненадващия обрат на живота ни и не сме застраховани за в бъдеще.

Но старшно се надявам да едно добро бъдеще и съм убедена, че в едно добро бъдеще дистанционното обучение ще има голям смисъл.

Вашият коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *

Следвайте ни в социалните мрежи


© 2020 Данлинк, All Rights Reserved